کافه اوتوپیا

وبلاگ سیاسی - اجتماعی

کافه اوتوپیا

وبلاگ سیاسی - اجتماعی

مروری بر گرافیک بازی‌های در کنسول‌های مطرح ایران

 

شرمندگی برای پلی‌استیشن و ایکس‌باکس

 

سرویس بازی- کنسول‌ PC همچنان در قدرت گرافیکی یکه تاز میدان بازی‌ها است.

به گزارش عصر ارتباط، گرلیش کنسول‌های بازی به سمت بازی‌هایی که دارای کیفیت گرافیکی بالایی هستند از سال 2006 به بعد افزایش یافته است. البته باید افزود که این سال همز‌مان بود با ارایه نسل جدیدی از بازی‌ها که در آن‌ها گرافیک، داستان‌پردازی و هوش مصنوعی ارتقا یافته بودند.

از همین رو در ابتدا کنوسل PS3 به این تغییرات روی خوش نشان داد و بعد از آن نیز مایکروسافت برای عقب نماندن از رقیب آسیایی خود همان کار را انجام داد.

بر سر مساله گرافیک بالای برخی از کنسول‌های بازی همچون پلی‌استیشن3 و ایکس باکس 360 هیچ حرفی نیست و با مراجعه به بازی‌های این کنسول‌ها می‌توان قدرت بالای آن‌ها را در گرافیک دید. به عبارتی روشن‌تر این کنسول‌ها با مشخصات ثابتی در سراسر دنیا عرضه می‌شوند که در همه جا گرافیک ثابتی را به نمایش خواهند گذاشت.

اما در مورد کنسول PC وضع کمی پیچیده‌تر است. به دلیل وجود سخت‌افزار‌های مختلف از برندهای گوناگون، می‌تاون گفت که کیفیت گرافیکی در این حوزه کمی دست‌خوش نوساناتی است و هر شخصی نوع خاصی از کیفیت را برای خود تداعی می‌کند. اما اکثر کارشناسان بازی‌های رایانه‌ای معتقدند که یک دستگاه خوب برای بازی کردن با کامپیوترهای خانگی می‌توان از کارهای گرافیکی GeForce سری GTX به همراه پردازنده‌های دو هسته‌ای اینتل و یا AMD استفاده کرد. در واقع می‌توان گفت که هرچه میزان قدرت گرافیکی و همچنین پردازنده دستگاه بالاتر باشد می‌توان گرافیک بهتری را دید.

بسیاری از متخصصان در این حوزه معتقدند که همچنان بازی‌های این کنسول دارای گرافیک بالاتری هستند. از همین رو بر آن شدیم که برای یافتن جواب درست سه بازی مختلف را در کنسول‌های PC، پلی استیشن3 و همچنین ایکس باکس 360 آزمایش کنیم. دستگاه PC که مورد آزمایش قرار گرفته است، مجهز به کارت گرافیک سری Geforce 9500 با 512 مگابایت حافظه و همچنین به پردازنده 5000+ برند AMD می‌باشد که در کنار این دو رم 2 گیگابایتی وجود دارد.

البته باید افزود که کارت گرافیکی به کار گرفته شده در کنسول ایکس باکس سری Ati با قدرت 500 مگاهرتز و در پلی‌استشن3 نیز سری Nvidia با قدرت 550 مگاهرتز می باشد که به نسبت قدرت گرافیکی دستگاه PC پایین‌تر می‌باشد علاوه بر آن سیستم پردازشی PC نسبت به دو کنسول عنوان شده بسیار پرقدرت‌تر می‌باشد.

 

فال اوت 3

بازی فال‌اوت را می‌توان یکی از بازی‌هایی دانست که می‌تواند بخش گرافیکی کنسول‌های بازی را به خوبی به چالش بکشد. یکی از عوامل مهم این مساله را می‌توان در نوع محیط بازی جستجو کرد که در نوع خود بسیار با جزییات کار شده است. به عنوان مثال می توان به تغییر جهت سایه‌ها هم‌زمان با تغییر مکان نور اشاره داشت که در این بازی به خوبی اعمال شده است. از سوی دیگر برای کشف جزییات بیشتر می‌توان به درختان موجود در بازی رجوع کرد که به زیبایی با جزییات دقیق برگ‌ها ساخته شده‌اند.

اما نکته‌ای که در اینجا کمی شگفت‌انگیز بود، قدرت بالاتر PC نسبت به دو کنسول ایکس‌باکس و پلی‌استیشن در به اجرا گذاشتن این جزییات بود. در کنسول PC جزییاتی همچون آتش‌ها یا برگ درختان بسیار بهتر به نمایش گذاشته شده بود، البته نباید اینگونه فرض شود که در دو کنسول دیگر گرافیک بازی ضعیف باشد.

 

Dead Space

جزییات منطقی در محیط‌های تاریک، جزییات دقیق در چهره‌های شخصیت‌ها و جزییات بازی بار دیگر در کنسول PC نسبت به دو کنسول دیگر در بازی «فضای مرده» به خوبی و قدرتمند به نمایش گذاشته شده است. البته این مساله را می‌توان مستقیماً به کارت گرافیکی به کار رفته در این دستگاه مربوط دانست. در این بازی که به عنوان نمونه دوم بازی تست شده می‌باشد، کنسول Xbox بعد از کنسول PC دارای گرافیک بهتری بود و می‌توانست جزییات بهتری را نسبت به پلی‌استیشن3 در فضاهای تیره، جزییات مربوط به اشخاص و همچنین در آبجکت‌های بازی به نمایش بگذارد. به عنوان نمونه می‌توان به برگ‌های کاغذ موجود بر روی ممیزها اشاره داشت که به ترتیب در PC، ایکس باکس 360 و پلی‌استیشن3 رنگ طبیعی‌تری داشت و هر چه از قدرت گرافیکی بازی کاسته می‌شد برگ‌های کاغذ سفید‌تر و نورانی‌تر دیده می‌شدند که حاکی از عدم هماهنگی نور ور نگ در این کنسول‌ها دارد.

 

Call of Duty: World at War

باز ندای وظیفه را از آن جهت انتخاب کردیم که نسبت به دیگر بازی‌ها دارای جزییات بیشتری است و بهتر می‌تواند کارت‌گرافیکی و قدرت ان را به چالش بکشاند. در این بازی نیز کنسول PC حرف اول را می‌زد. جزییاتی همچون لبه‌های صخره‌ها و موج آب و یا انفجارها به خوبی با جزییات بیشتری قابل مشاهده بودند. به عنوان نمونه می‌توان به زمانی از بازی اشاره کرد که شخصیت بازی در حال دویدن در آب می باشد که در ایکس باکس و پلی‌استیشن آب با تغییرات اندک یا بدون تغییر دیده می ّود و اثری از جای پای شخصیت بازی دیده نمی‌ّود. اما در کنسول PC با حرکت شخصیت بازی در آب یا گل رد پای شخصیت بازی به خوبی قابل دید است.

در نهایت باید گفت که کنسول PC به کمک قدرت بالایی که در پردازش، گرافیک و حافظه دارد می‌تواند جزییات بسیار بالاتری را از یک بازی به نمایش بگذارد و این قدرت گرافیکی نیز به طبع نیازمند هزینه بالاتری در تجهز دستگاه خواهد بود که شاید برای بسیار این هزینه قابل برآورد نباشد.اما نباید این فرض به وجود آید که دو کنسول دیگر از نظر گرافیکی بسیار ضعیف هستند، زیراکه بارها ثابت شده است که بازی‌هایی وجود دارند که در دو کنسول ذکر شده بسیار قدرتمندتر از PC ظاهر شده‌اند.

نظرات 1 + ارسال نظر
تست سه‌شنبه 17 دی‌ماه سال 1387 ساعت 12:29 ب.ظ

تست

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد